- Boka tolk
- Akut tolk
- Avboka tolk
- SMS
- Tolkportalen
- Appen Alltid öppet
- Distanstolkning
- Önska tolk
- Tolkelev
- Synpunkter
- Bra att veta
- Prioriteringsgrunder
- Tolkservice
- Befintlig sida: Bra att veta
Bra att veta
Information om tolksituationen
• Tolken har tystnadsplikt
• Tolken följer Tolk-och översättarinstitutets (TÖI) etiska riktlinjer
• Tolken tolkar i jag-form
• Tolken förmedlar allt som tecknas och hörs.
• Tolken tolkar simultant, dvs. samtidigt som du talar eller tecknar
• Tolken deltar inte i samtalet
• Tala i vanlig samtalstakt
• Om flera personer deltar i samtalet – tala en i taget
• Håll den bokade start- och sluttiden
Tolk eller tolkanvändare
• Kontakta Tolkcentralen direkt om tolken inte kommer till en bokad tid. Vi kan söka efter tolken och meddela dig vad som har hänt.
• Är det trafikstörningar eller något annat som inträffat på vägen till tolkuppdraget hör tolkbolaget av sig till Tolkcentralen och vi tar kontakt med dig.
• Om du som tolkanvändare blir försenad till en bokad tid, meddela Tolkcentralen så fort som möjligt. Då kan vi kontakta tolkbolaget som tar kontakt med tolken.
• Om du är försenad eller inte dyker upp, utan att meddela Tolkcentralen, väntar tolken alltid i 30 minuter innan den lämnar platsen.